تسوج

تسوج شهر من

تسوج

تسوج شهر من

تسوج
نماز جمعه
آخرین مطالب
نویسندگان

۱۴ مطلب در فروردين ۱۳۹۳ ثبت شده است

شنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۳، ۰۷:۳۲ ب.ظ

سرور تمام زنان

سرور تمام زنان  

حسن بن زیاد عطّار گوید: به امام صادق ع گفتم: آیا قول پیامبر اسلام ص که فرمود: فاطمه ع سرور زنان بهشت مى‏باشد، به این معناست که او سرور و سیّد زنان زمان خود بوده است؟ امام صادق ع فرمود: حضرت مریم ع سرور زنان زمان خود بوده است، و فاطمه ع سرور تمام زنان بهشتى، از اوّلین و آخرین آنها مى‏باشد.پس پرسیدم: معنى فرمایش رسول خدا ص که گفت: حسن و حسین سرور جوانان بهشت هستند، چیست؟امام فرمود: به خداوند سوگند آن دو، سرور و بزرگ تمام جوانان بهشت، از اوّلین و آخرین آنها هستند.
بحارالانوار ج43 ص21، زندگانى حضرت زهرا علیها السلام، ترجمه بحار الأنوار ،ص:198

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۳ ، ۱۹:۳۲
ali montazeri
شنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۳، ۰۷:۳۱ ب.ظ

بازگشت به سرآغاز هستی

بازگشت به سرآغاز هستی

  وَمَا خَلَقْنَا السَّمَآءَ وَالْأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا بَاطِلاً ذَلِکَ ظَنُّ الَّذِینَ کَفَرُواْ فَوَیْلٌ لِّلَّذِینَ کَفَرُواْ مِنَ النَّارِ
و ما آسمان و زمین و آن چه را میان آنهاست بیهوده نیافریدیم، این، پندار کسانى است که کفر ورزیدند، پس واى از آتش (دوزخ) بر کسانى که کافر شدند!
در جهان بینى الهى، آفرینش هدفدار است. «ما خلقنا... باطلا» و در بینش غیر الهى، آفرینش بى هدف است. «ذلک ظن الّذین کفروا»
چون نظام هستى بر اساس حقّ است پس داورى نیز باید بر اساس حقّ باشد تا نظام قانون با نظام آفرینش همسو باشند. «فاحکم... بالحقّ... و ما خلقنا... باطلا»
در تمام هستى، هیچ ذرّه‏اى بیهوده خلق نشده است. «ما خلقنا السماء و الارض و ما بینهما باطلا»
کفّار براى اعتقادات خود دلیل ندارند بلکه تکیه‏گاهشان ظن و گمان است. «ظن الّذین...»
چون آفرینش هدفدار است، هرگز رها نمى‏شود و تا روز قیامت و رسیدن مؤمن و مفسد به پاداش و کیفر ادامه دارد. «و ما خلقنا... باطلا... فویل للّذین کفروا من النار»

آیه شماره 27  از سوره مبارکه ص



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۳ ، ۱۹:۳۱
ali montazeri
شنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۳، ۰۷:۲۹ ب.ظ

نماز جمعه تسوج

امام جمعه تسوج :

تقوای الهی توشه گرفتن برای آخرت است



شانزدهمین نماز جمعه تسوج همچون هفته های قبل و با حضور مردم  متدین وپرشوربخش تسوج و مسئولین محترم بخش  در مسجد جامع این شهر  به امامت حجت السلام و المسلمین ابراهیم بجانی برگذار شد.

 

خطبه اول 

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌
الحمد للَّه ربّ العالمین نحمده و نستعینه و نستغفره و نتوکّل علیه و نصلّى و نسلّم    على حبیبه و نجیبه و خیرته فى خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته‌ بشیر رحمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا ابى‌القاسم المصطفى محمّد و على اله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین المعصومین المکرّمین‌ سیّما بقیّةاللَّه فى الأرضین‌. و نصلّى و نسلّم على ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین‌.
اوصیکم عباد اللَّه بتقوى اللَّه‌.

همه‌ برادران و خواهران عزیز نمازگزار و خود را دعوت و توصیه می کنم به رعایت تقوای الهی

در این جمعه هم همچون هفته های گذشته امام جمعه محترم تسوج درادامه بحث تقوای الهی نکاتی را یادآوی نمودند که

تقوای الهی توشه گفتن بای آخت است

علی (ع  ) : هکس تقوای الهی را رعایت کتد خداوند نیکیهای وی را آشکار میکند و در کارهای خیر موفق می کند .

ایشان در ادامه مطالب خود مصداق تقوای الهی را راضی بودن به قضا وقدر الهی معرفی نموده و فرمودند که بنا به روایت های رسیده چون وچرا نمودن در مورد قضا و قد الهی خدا ا خشمگین میکند .

خداوند متعال به حضت موسی (ع) فمودند : هکس به قضا و قدر من اضی باشد در ردیف صدیقان قرار میگیرد .

درادامه منظور از دنیا را توضیح فرموده و اشاره نمودند که حب دنیا ریشه تمامی خطاهامیباشد ولی اگر دنیارا برای زندگی و آسایش خانواده بخواهیم (طلب روزی حلال) از دایره حب دنیا خارج خواهد شد چنانکه امام باقر (ع) میفرمایند :

اگر کسی دنبال روزی حلال باشد تا از دیگران بی نیاز شود در روز قیامت صورت وی نورانی خواهد بود

ایشان اضافه نمودند که طلب دنیا اگر برای اسایش خانواده باشد از نظر اسلام مذموم نبوده و بلکه کاری پسندیده نیز است در مقابل کسانی که دارای کار نباشند و خودرا سربار جامعه قرار دهند ملعون هستند که ای کلام فرموده امام صادق (ع) میباشد .

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿1 اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿2 لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿3 وَلَمْ یَکُن لَّهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿4

خطبه دوم :

 


بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمد للّه ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام على سیّدنا و نبیّنا ابى‌القاسم المصطفى محمّد و على ءاله الأطیبین الأطهرین سیّما بقیّةاللّه فى الأرضین و صلّ على علىّ امیرالمؤمنین و فاطمة الزّهراء سیّدة نساءالعالمین و صلّ على الحسن و الحسین سیّدى شباب اهل الجنّة و على علىّ‌بن‌الحسین و محمّدبن‌علىّ و جعفربن‌محمّد و موسى‌بن‌جعفر و علىّ‌بن‌موسى و محمّدبن‌علىّ و علىّ‌بن‌محمّد و الحسن‌بن‌علىّ و الخلف القائم المهدىّ حججک على عبادک و امنائک فى بلادک و صلّ على ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین



 بار دیگر همه‌ى برادران و خواهران عزیز نمازگزار را دعوت میکنم به تقواى الهى

در خطبه دوم همانند هفته های قبل در مورد مناسبت ها و مسائل مربوط به منطقه مطالبی را ارائه فرموده و گفتند که هر قدر در مورد فرهنگ جامعه کار انجام گیرد لازم و ضروری میباشد لذا ایشان مردم و مسئولین را در جهت تقویت هرچه بیشتر فرهنگ اسلامی در جامعه ا خواستار شدند ودر  ادامه دوم اردیبهش سالروز تاسیس سپاه پاسداران را یاداوری نموده و فرمودند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حافظ ارزشهای دین و انقلاب میباشد و جوانان منطقه را برای حضور در حلقه های صالحین تشکیل شده از طرف سپاه تشویق نومدند .

ایشان با یاداوری روز ارتش و تبریک این روز به ارتشیان دلاور و نیز روز زن را به تمامی مادران و زنان تبریک گفته و فرمودند که تربیت اولاد صالح باعث اصلاح جامعه میشود .

ضمنا با یاداوری روز بهداشت در اول اردیبهشت با تبریک این روز به دستاندرکاران بهدشت خواستار انجام وعده های داده شده از طرف مسئولین محترم در مورد بخش تسوج را خواستار شدند.

            بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ ﴿1 فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ ﴿2 إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿3

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۳ ، ۱۹:۲۹
ali montazeri
جمعه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۳، ۱۱:۲۶ ق.ظ

تاریخچه هیئت قمر منیر بنی هاشم کوی فرهنگیان تسوج




تاریخچه هیئت قمر منیر بنی هاشم کوی فرهنگیان تسوج
 


هیئتی که ره صد ساله را با تلاش وصف ناپذیر موسسین آن در طول سه سال با همت جمعی از دوستداران اهل بیت طی کرده هیئت قمر منیر بنی هاشم کوی فرهنگیان تمیباشد که 3 سال پیش با تلاش همین عاشقان امام و ولایت در کوی فرهنگیان تسوج شروع به ساخت حسینه بنی هاشم و تشکیل هیئت مذهبی با همین نام نموده اند این عزیزان در طول این مدت با تلاش مدوام و همکاری مردم تسوج علی الخصوص کوی فرهنگیان ضمن تکمیل ساختمان حسینه ، هیئت سینه زنان و شاه حسین گویان قمر منیر بنی هاشم را نیز تشکیل دادند و اینکه به همت آن عزیزان این هیئت با قدرت و شکوه خاص فعالیت میکند در پایان ضمن تشکر از زحمات تمامی عزیزانیکه در این امر خدا پسیندانه و ساخت حسینه و تشکیل هیئت فعالیت داشته و دارند اجرکم عندالله

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۹۳ ، ۱۱:۲۶
ali montazeri
چهارشنبه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۳، ۰۸:۱۶ ب.ظ

تاریخ و مکان تولد حضرت زهرا (س)

تاریخ و مکان تولد حضرت زهرا (س)

 

در تاریخ تولد فاطمه علیهاالسلام در بین علماى اسلام اختلاف است

لکین در بین علماى امامیه مشهور است که آن حضرت در روز جمعه بیستم ماه جمادى الثانى سال پنجم بعثت تولد یافته است.
مکان تولد حضرت زهرا (علیهاالسلام) در شهر مکه و در خانه خدیجه اتفاق افتاد. این خانه در محله‏اى است که در گذشته به آن «زقاق العطارین» یعنى کوچه عطارها مى‏گفتند. رسول خدا (صلى اللَّه علیه و آله) تا هنگام هجرت، در آن خانه ساکن بود. خانه مبارکى که بارها در آن فرشته وحى بر پیامبر (صلى اللَّه علیه و آله) نازل گردید. این خانه بعدها به صورت مسجد درآمد.)
و از آنجا که محل نزول وحى و بخشى از قرآن، زیستگاه پیامبر (صلى اللَّه علیه و آله) و مکان تولد حضرت زهرا (علیهاالسلام) بود، در نظر عموم مسلمین ارزش معنوى و قداستى خاص داشت. و از این رو بارها در طول تاریخ هم‏زمان با تعمیر و توسعه مسجد الحرام، نسبت به مرمت بناى آن اقدام کردند.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۳ ، ۲۰:۱۶
ali montazeri
چهارشنبه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۳، ۰۷:۰۱ ب.ظ

بیستم جمادی الثانی سالروز تولد فاطمه زهرا (س)



بیستم جمادی  الثانی سالروز تولد فاطمه زهرا (س)


بر تمامی مسلمانان و شیعیان جهان بخصوص شیر زنان ایران زمین مبارکباد 




۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۳ ، ۱۹:۰۱
ali montazeri
يكشنبه, ۲۴ فروردين ۱۳۹۳، ۱۱:۱۰ ق.ظ

مادر قمر بنی هاشم

مادر قمر بنی هاشم  

حضرت عباس  (ع)بزرگترین فرزند ام البنین بود، مردی نیک صورت و زیبا بود. هنگامى که سوار اسب می شد پاهاى مبارکش بزمین کشیده می شد. به او قمر بنى هاشم گفته می شد. پرچم امام حسین (ع)با آن بزرگوار بود. حضرت امام جعفر صادق (ع)می فرماید: موقعى که امام حسین (ع)لشکر خود را براى جهاد در راه خدا مهیا کرد پرچم را بدست حضرت قمر بنى هاشم داد. حضرت امام محمّد باقر (ع)میفرماید: زید بن رقاد و حکیم بن طفیل طائى حضرت عباس را شهید کردند.
ام البنین که مادر این چهار جوان بود بعد از شهید شدن ایشان متوجه بقیع می شد و با جانگدازترین صدا براى آنان ناله و ندبه میکرد. مردم در اطراف او جمع مى‏شدند و ناله وى را می شنیدند و گریه می کردند.
(زندگانى حضرت امام حسین (ع)، محمدجواد نجفی، ص 61)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ فروردين ۹۳ ، ۱۱:۱۰
ali montazeri
جمعه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۳، ۰۵:۳۸ ب.ظ

پانزدهمین نماز جمعه تسوج

پانزدهمین نماز جمعه تسوج به امامت حجت الاسلام ابوذری امام جمعه موقت تسوج برگزار گردید.

خطبه اول 

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌
الحمد للَّه ربّ العالمین نحمده و نستعینه و نستغفره و نتوکّل علیه و نصلّى و نسلّم    على حبیبه و نجیبه و خیرته فى خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته‌ بشیر رحمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا ابى‌القاسم المصطفى محمّد و على اله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین المعصومین المکرّمین‌ سیّما بقیّةاللَّه فى الأرضین‌. و نصلّى و نسلّم على ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین‌.
اوصیکم عباد اللَّه بتقوى اللَّه‌.

همه‌ برادران و خواهران عزیز نمازگزار و خود را دعوت و توصیه می کنم به رعایت تقوای الهی

در این عبادت سیاسی و معنوی که با شرکت اقشار متدین و مومن منطقه تسوج و مسئولین محترم بخش برگزار شد امام جمعه موقت تسوج در توضیح تقوای الهی فرمودند که انجام واجبتا و ترک محرمات همان تقوای الهی میباشد و به عبارتی اطاعت از دستورات خداوند متعال و پیروی از پیامبر اکرم ( ص ) و ائمه اطهار (ع) موجب ایجاد تقوای الهی بوده وباعث مسرت بخش بودن تقوا خواهد شد .

ایشان فرمودند  دنیای مادی  سرابی بیش نیست لذات این دنیا موقتی و زودگذر بوده و دائمی نمیباشند لذا اطاعت از فرامین پروردگار و پیروی از رسول گرامی و ائمه اطهار در تقویت این تقوا موثر خواهند بود .

از دید بزرگان دین اسلام گناهان در تقوا الهی تاثیر داشته و به خود فرد برمیگردد. چنانکه خداوند در سوره شورا میفرماید : هرچیزی که به شما میرسد خودتان بوجود آورده اید .

حضرت علی (ع) : اگر خودراازگناه نگاه دارید هیچ بلایی به شمانخواهد رسید و هیچ نعمتی از شما قطع نخواهدشد 


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿1 اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿2 لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿3 وَلَمْ یَکُن لَّهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿4

خطبه دوم :

 


بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمد للّه ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام على سیّدنا و نبیّنا ابى‌القاسم المصطفى محمّد و على ءاله الأطیبین الأطهرین سیّما بقیّةاللّه فى الأرضین و صلّ على علىّ امیرالمؤمنین و فاطمة الزّهراء سیّدة نساءالعالمین و صلّ على الحسن و الحسین سیّدى شباب اهل الجنّة و على علىّ‌بن‌الحسین و محمّدبن‌علىّ و جعفربن‌محمّد و موسى‌بن‌جعفر و علىّ‌بن‌موسى و محمّدبن‌علىّ و علىّ‌بن‌محمّد و الحسن‌بن‌علىّ و الخلف القائم المهدىّ حججک على عبادک و امنائک فى بلادک و صلّ على ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین


 بار دیگر همه‌ى برادران و خواهران عزیز نمازگزار را دعوت میکنم به تقواى الهى
در خطبه دوم پس از دعوت حاضرین دبه تقوای الهی از حسرت و پشیمانی اهل دوزخ اشاره فرموده و یاداوری نمودندکه گناهکاران در اخرت میگویند که ای کاش به دنیا برمیگشتیم و توبه کرده و اعمال نیک انجام میدادیم و اطاعت پروردگاررامیکردیم .
در ادامه به مسائل روز ازجمله مسائل فرهنگی  اشاره نمودند  که به فرموده رهبر انقلاب فرهنگ یک جامعه همانندنفس کشیدن افراد در یک جامعه است اگر هوای جامعه آلوده باشد افراد در ان جامعه با مشکل تنفسی روبرو خواهند بود واگر فرهنگ یک جامعه هم آلوده باشد ان جامعه شکست خواهد خورد لذا دشمنان یک ملت با تضعیف فرهنگ جامعه در آن نفوذکرده و ایمان و عقیده ملت را تضعیف مینماید لذا مظیفه مردم و مسئولین است که در برابر مزاحمت های فرهنگی دشمنان ایستاده و با استفاده از رهنمودهای رهبری از شبهات ایجادشده دشمن جلوگیری نمایند .
ایشان با اشاره به 24 فروردین ماه که سالروز وفات ام البنین که روز تکریم مادرن و خواهران شهدا نامیده شده در این روز خانواده شهدا را از یاد نبرند

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ ﴿1 فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ ﴿2 إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿3

 


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ فروردين ۹۳ ، ۱۷:۳۸
ali montazeri
جمعه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۳، ۱۲:۱۵ ب.ظ

اراده الهی

اراده الهی


  رَّبُّکُمْ أَعْلَمُ بِکُمْ إِن یَشَأْ یَرْحَمْکُمْ أَوْ إِن یَشَأْ یُعَذِّبْکُمْ وَمَا أَرْسَلْنَاکَ عَلَیْهِمْ وَکِیلًا 


پروردگار شما به [حال] شما داناتر است اگر بخواهد بر شما رحمت مى‏آورد یا اگر بخواهد شما را عذاب مى‏کند و تو را بر ایشان نگهبان نفرستاده‏ایم 


به ایمان خود مغرور نشویم. «ربّکم اعلم بکم»
کارهاى الهى، بر اساس علم اوست. «اعلم بکم، یرحمکم، یعذّبکم»
علم خدا ومهر و قهر او، از شئون ربوبیّت خداوند است. «ربّکم، یرحمکم، یعذّبکم»
سخن از رحمت و عطوفت، پیش از قهر و عذاب است. «یرحمکم، یعذّبکم»
انسان باید بین خوف و رجا باشد. «یرحمکم، یعذّبکم»
انسان‏ها در انتخاب عقیده آزادند، حتّى پیامبران هم مأمور اجبار مردم بر ایمان نیستند. «ما ارسلناک علیهم وکیلاً»
مبلّغ دین، نباید خود را وکیل و سرپرست مردم بداند. «وکیلاً»

 

آیه شماره 54  از سوره مبارکه اسراء

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ فروردين ۹۳ ، ۱۲:۱۵
ali montazeri
پنجشنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۳، ۰۷:۳۷ ب.ظ

سابقه فرهنگی تسوج :


سابقه فرهنگی تسوج :

بخش تسوج در مغرب تبریز به فاصله صد کیلومتری آن شهر و در کنار شمالی دریاچه رضائیه ( ارومیه ) و دامنه ی کوه های میشاب مابین ارونق و خوی و شاپور و مرند واقع شده و با شبستر 36 کیلومتر فاصله دارد که شامل بیست قریه و مرکز آن تسوج است . اهالی این منطقه با همه پیش آمدهای که غالباً با غارت منازل و سوختن بازار و کشت و کشتار به گریبان بوده اند با این همه علاقه خود را به تعلیم و تربیت فرزندان نشان داده و قبل از اینکه فرهنگ امروزی جانشین اصول مکتب داری شود به فرزندان خود خواندن و نوشتن را در مکاتب و مساجد می آموختند به طوری که مرحوم نعمت الله خان تسوجی که در سال 1327 ( ه – ق ) فوت نموده چندین سال قبل از فوتش مدرسه ای در جنب مدرسه تاریخی یادگار شاه بنا کرده که در آنجا به طرز قدیم از علما تدریس می شد و این همان عمارتی است که مدتی مدرسه به طرز جدید در اوایل کار در آن عمارت جایداشته است تا اینکه در حدود سال 1295 شمسی یک باب مدرسه ملی به نام امید توسط یک نفر معلم شبستری بنام میرزا ابوالحسن خان شبستری و همکاری و حمایت فرهنگ دوستان محله از جمله مرحومین کربلایی عباس جمالی ، حاج میر عبدالحسین ملکی و حاج علی اکبر صبوحی در یک عمارت استیجاری و سپس در همان عمارت وقفی مرحوم نعمت الله خان دایر گردد . این مدرسه نیز با ناملایمات متعددی از قبیل مخالفت قشریون و متعصبین مصارف می شود ولی در اثر پایداری یک عده به حیات خود ادامه داده و در سال 1305 شمسی رسماً دولتی می شود .



                                                      مسجد جامع تسوج
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۹۳ ، ۱۹:۳۷
ali montazeri